Druga twarz Grzegorza Wróblewskiego

6 sierpnia w Muzeum Literatury w Warszawie zostanie otwarta wystawa prac Grzegorza Wróblewskiego, poety ongiś związanego z „brulionem”, Program Merkury. Grzegorz Wróblewski. Nowa odsłona.

 Zobaczymy na niej wiersze i obrazy, właściwie obrazy-wiersze z kaligrafowanymi fragmentami wierszy powstałe w latach 2013-2014. Wykonane zostały różnymi technikami: akwarele i tusz na papierze i płótnie, mieszanymi z użyciem mas papierowych, zróżnicowane formatowo

Grzegorz Wróblewski – ur. 1962 r. w Gdańsku. Naszym zdaniem poeta nie dość doceniony. Mieszka w Kopenhadze, podobnie jak niejaki Czesław, który śpiewa. Jednak w odróżnieniu od śpiewającego Czesława zasługuje na wyjątkową uwagę.  Poeta, prozaik, dramaturg, debiutował w podziemnej „Obecności” w latach 80. Swój debiutancki tom „Ciamkowatość życia” wydał w słynnej „fioletowej”serii biblioteki „brulionu”. Obecnie chyba bardziej znany za granicą niż w Polsce. Opublikował także Planety (1994), Noc w obozie Corteza (2007), Nowa Kolonia (2007), Dwie kobiety nad Atlantykiem (2011), Wanna Hansenów (2013), tłumaczony na kilkanaście języków, m.in. na język angielski (Our Flying Objects – selected poems, 2007, A Marzipan Factory – new and selected poems 2010, Kopenhaga – prose poems, 2013). Występował ze znanymi muzykami sceny jazzowej, m.in. Johnem Tchicai, Olgą Magieres, Stefanem Pasborgiem i Haroldem Rubinem. Obecnie jest chyba  bardziej znany za granicą niż w Polsce. Czas to zmienić. Przypominamy kilka wierszy Grzegorza Wróblewskiego:

MONTSERRAT, PUSTELNIA ŚW. JANA

Pozostało niewiele czasu. Czas nigdy nie był po mojej stronie,
Mój czas przeszły bezwzględny: Luki, obce makijaże w pamięci.
Prawdopodobnie żywiłem się przybyszami, którymi wzgardził (?)
Czas.

Czas jest wieczny, ale nie dla nas! Istniał zanim się pojawiłem
I będzie, gdy zrezygnuję. Nie ma więc znaczenia. (Czy jeszcze jest?)
Dusze drobiu! Zawsze go brakowało… Nie było możliwości,
Aby się rozejrzeć.

Wszystko się niespodziewanie skończyło.
Nic się nigdy nie stało.

WRZEŚNIOWE NIEBO

Chmury coraz niżej.
Kamienny klosz.
(Kiedy odnajdą się w końcu
marsjańskie mikroby?)
Ktoś wzywa pomocy.
Tłuczone szkło.
Głos na pustyni.

 

LARSEN OPOWIADA NAM W PUBIE NA CHISTIANSHAVN O SWOJEJ NIEZASŁUŻONEJ, MAŁEJ STABILIZACJI

Rozumiem się dobrze, Larsen: Jesteś teraz,
podobnie jak i ja, tłustą świnią, zapychasz się
solonymi orzeszkami i czytasz w dziale plotek
o austriackich nazistach, którzy bezkarnie
panoszą się w Internecie.
Ale nie przejmuj się, Larsen! Każdego to może
spotkać! W kurwę… Spójrz tylko na tych smutnych
chłopców w pomarańczowych kaftanach, którzy od rana
wycinają zarośla na fosie. Czy chciałbyś jeszcze raz,
mieć coś z nimi wspólnego?

MAGICZNY POLIGON

To są właśnie nordyckie lasy!
– mówi Allan i pokazuje mi
odległy, uśpiony kamień,
który niespodziewanie zaczyna
unosić się w górę! Przecieram
zmęczone oczy… Jestem
wierzącym człowiekiem.
Mieszkałem zawsze w pobliżu
telewizora.

 

 

Ważniejsze wystawy zbiorowe i indywidualne:
2014 – Muzeum Literatury w Warszawie
2013 – Galleri LB, Totem (Kopenhaga)
2011 – Bury Art Gallery, „Wonder Rooms”, (Bury, UK)
2011 – Gallery ZENIT, „Ambient”, razem z Magdą Jarząbek (Kopenhaga)
2009 – Gallery ZENIT, „Controlled Zones” (Kopenhaga)
2008 – ART EXPO 2008 (Aarhus-Viby/Dania)
2008 – Blå Time, Projekt Bloom/Wroblewski, razem z Doris Bloom (Kopenhaga)
2008 – Gallery Brantebjerg (Nykøbing Sj./Dania)
2007 – “NORD ART 2007” (Büdelsdorf/Niemcy)
2007 – Gallery Asbæk, “Sommerudstilling”, (Kopenhaga)
2007 – Den Frie, “Decembristerne”, Projekt Bloom/Wroblewski, razem z Doris Bloom (Kopenhaga)
2007 – Gallery Brantebjerg (Nykøbing Sj./Dania)
1997 – Kunstkorridoren Nådada (Kopenhaga)
1996 – Galloperiet/Christiania (Kopenhaga)
1996 – Vølund (Kopenhaga)
1992 – Gallery 2112 (Rødovre/Dania)
1992 – Gallery Arthouse (Kopenhaga)
1991 – Gallery 2112 (Rødovre/Dania)

Wystawa czynna:

6 sierpnia (środa) – 28 września 2014 (Poniedziałki, wtorki i piątki – 10.00 – 16.00 Środy, czwartki – 11.00 – 18.00 Sobota – nieczynne Niedziele – 11.00 -17.00 W ostatnią niedzielę miesiąca wystawy są nieczynne.)

Źródło: Muzeum Literatury