Relacja z trzeciego dnia festiwalu poezji SILESIUS

 

W Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 od niedzieli trwa Międzynarodowy Festiwal Poezji SILESIUS. Wczoraj odbyły się spotkania z poetami baskijskimi – Rikardem Arregi i Harkaitzem Cano, a także wydarzenia poświęcone Witoldowi Wirpszy. 

Spotkania z cyklu Poeta Europy poprowadziła Barbara Stawicka-Pirecka, która jest jednocześnie tłumaczką wierszy obu poetów na język polski. Właśnie wczoraj ukazały się nakładem Serii Wydawniczej Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 pierwsze tomy w jej przekładzie, zatytułowane Ktoś chodzi po drabinie przeciwpożarowej – Harkaitz Cano i Kartografia – Rikardo Arregi. Stawicka-Pirecka odczytała wybrane wiersze poetów, pytając ich o inspiracje, dzieciństwo, źródła wrażliwości i świadomość emocjonalnego postrzegania świata. Rozmowa oscylowała wokół dość trudnych tematów: czy słowa mają siłę zabliźniania ran, wgląd poezji w historię kultury, granice między ironią, sarkazmem a cynizmem, wojna a patriotyzm. Cano odwoływał się do perspektywy dziecka, ekspresjonizmu poetyckiego i wolności, jaka charakteryzuje poezję. Z kolei Arregi opowiadał o poetach, jakim oddaje hołd, klasycyzmie, wyobrażeniu doświadczenia wojny w Bośni i sytuacji politycznej w Kraju Basków. Czytano takie utwory jak Cyganie (Cano) czy Uśpiona ziemia (Arregi).

Wczorajszy wieczór upłynął na kontemplacji, rozmowach i wygrywaniu wierszy Witolda Wirpszy, na którego twórczości przypomnieniu bardzo zależy organizatorom festiwalu. Wokół wierszy Witolda Wirpszy – to spotkanie prowadzone przez Alinę Świeściak, rozmówcami jej byli Maciej Melecki, Adam Wiedemann i Leszek Szaruga – syn zmarłego przed dwudziestu jeden laty poety. Dyskuja toczyła się wokół nurtu neoawangardowego, poezji eksperymentalnej i lingwistycznej, której twórcą był Wirpsza, muzyki jako punktu odniesienia w kompozycji utworu oraz polskiej mitologii narodowej.

Następnie aktor teatralny i telewizyjny Radosław Krzyżowski, dając wyraz swojej scenicznej ekspresji melorecytował poematy Witolda Wirpszy, przy akompaniamencie zainspirowanym twórczością poety Bartłomieja Olesia (perkusja), Marcina Olesia (kontrabas) i Piotra Orzechowskiego „Pianohooligan” (fortepian). Wszystko to pod hasłem Jazzformance, na tle meandrycznych wizualizacji Dawida Kozłowskiego. Przestrzenie wrocławskiej Synagogi wypełniły tym samym trudne niekiedy do wypowiedzenia słowa, jakże pięknie wymruczane, wypowiedziane, wyśpiewane bądź wykrzyczane przez Krzyżowskiego.

Dzisiaj w programie Lekcje poezji, konwersatoria uniwersyteckie, spotkanie z Michaelem Krügerem i Reinerem Kunze, rozmowa Ewy Sonnenberg i Agnieszki Wolny-Hamkało z Cezarym Domarusem, Darkiem Foksem, Romanem Honetem, Jakobe Mansztajnem, Szymonem Słomczyńskim i Dariuszem Sośnickim, a także koncert Marcina Świetlickiego z kwintetem jazzowym i Majowy turniej jednego wiersza.

Pełen program festiwalu: http://silesius.wroclaw.pl/festiwal/program/

Dołącz do wydarzenia: https://www.facebook.com/events/596315070527026/

Dodaj komentarz