Festiwal Silesius

Goście festiwalu 2023

Gościnie i goście
8. edycji Międzynarodowego Festiwalu Poezji Silesius (2023)


Anna Adamowicz (ur. 1993 w Lubinie) – mieszka i pracuje we Wrocławiu. Diagnostka laboratoryjna, poetka, autorka książek: „Wątpia”, „Animalia”, „Nebula” oraz (pod pseudonimem Laura Osińska) „zmyśl[     ]zmysł”. Nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia oraz międzynarodowej Nagrody Václava Buriana. Laureatka Nagrody im. Wisławy Szymborskiej. Tłumaczona na języki (m.in. angielski, czeski, irlandzki, rosyjski, słoweński ukraiński, węgierski).

Kateryna Babkina (ur. 1985 w Iwano-Frankiwsku) – ukraińska pisarka, dziennikarka, scenarzystka i menedżerka kultury. Autorka tomów poezji, powieści, zbiorów opowiadań, książek dla dzieci oraz scenariuszy filmowych. Laureatka Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus (2021) za książkę „Nikt tak nie tańczył, jak mój dziadek”. Jej utwory tłumaczone były na język angielski, czeski, francuski, hiszpański, niemiecki, szwedzki, rumuński, rosyjski, hebrajski i polski.

Wojciech Bonowicz – poeta, publicysta, dziennikarz, stały felietonista „Tygodnika Powszechnego” i miesięcznika „Znak” (gdzie prowadzi poświęconą poezji rubrykę „Moi mistrzowie”), autor wielu tomów poezji i kilku książek-wywiadów, biografii „Tischner” oraz książek dla dzieci „Bajki Misia Fisia” i „Misiu Fisiu ma dobry dzień, dobry dzień”. Chętnie współpracuje z muzykami rockowymi, wystąpił na płycie zespołu Fisz Emade „Drony”, pojawia się też jako gość na koncertach tej grupy. W 2007 roku za książkę „Pełne morze” otrzymał Nagrodę Literacką Gdynia w kategorii Poezja. Ostatnio wydał tom poezji „Wielkie rzeczy” (wyd. a5, 2022).

Paulina Ciucka (ur. 1981 w Hrubieszowie) – tłumaczka, filolog, redaktorka. Absolwentka bałtystyki na Uniwersytecie Warszawskim oraz studiów lituanistycznych na Uniwersytecie Wileńskim. Tłumaczy głównie z języków bałtyckich, sporadycznie ze słowiańskich. Współpracuje z wydawnictwami, instytucjami kultury, mediami. W 2016 roku ukazało się jej tłumaczenie głośnej litewskiej powieści Alvydasa Šlepikasa „Mam na imię Marytė” (książka uzyskała nominację do finału Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus). W 2019 roku wyróżniona nagrodą Wiosny Poezji – największego litewskiego festiwalu poetyckiego za tomik „zastrzegam sobie prawo do milczenia”, stanowiący jej autorski wybór wierszy Eugenijusa Ališanki. Stypendystka Instytutu Kultury Litwy, Staromiejskiego Domu Kultury oraz Ministerstwa Kultury RP. Mieszka w Warszawie.

Daniela Danz (ur. 1976, Eisenach) – poetka i historyczka sztuki. Studiowała germanistykę i historię sztuki w Tybindze, Pradze, Berlinie, Lipsku i Halle. Obroniła doktorat z historii architektury. Od roku 2009 prowadzi zajęcia na Uniwersytecie Hildesheim. Wiceprezydentka Akademii Sztuki i Literatury w Moguncji. Ostatnio wyróżniona nagrodami: Deutscher Preis für Nature Writing (2019), Günter Kunert Literaturpreis für Lyrik (2021), Deutscher Sprachpreis (2022). Jest autorką trzech tomików wierszy i jednej powieści.

Julia Fiedorczuk – pisarka, poetka, tłumaczka i wykładowczyni w Instytucie Anglistyki oraz współzałożycielka Centrum Humanistyki Środowiskowej na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej twórczości eksponuje relacje między ludźmi a pozaludzką przyrodą i podkreśla światotwórczą siłę literatury. Autorka zbiorów opowiadań „Poranek Marii i inne opowiadania” (2010) i „Bliskie kraje” (2016) oraz powieści „Biała Ofelia” (2013), „Nieważkość” (2015, nominacja do Nagrody Nike) i „Pod słońcem” (2020, nominacja do Nagrody Literackiej m. st. Warszawy i Nagrody Tuwima). Opublikowała sześć tomów wierszy. Za tom „Psalmy” (2017) otrzymała Nagrodę im. Wisławy Szymborskiej. Publikowała także eseje, w tym „Cyborga w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki” (2015) i (jako współautorka) „Ekopoetykę” (2015). Opracowała program Szkoły Ekopoetyki w Instytucie Reportażu. Jest felietonistką „Przekroju” i „Polityki”. Utwory Julii Fiedorczuk przetłumaczono na ponad 20 języków.

Anna Fluder – dziennikarka Radia RAM i Radia Wrocław, gdzie prowadzi audycje poświęcone kulturze. Współautorka książki „Wrocławianie”.

Aleksandra Górecka – filolożka polska i studentka matematyki teoretycznej, chciałaby zostać matematyczką (tak marzy, a przynajmniej tak wyszło, kiedy rzuciła monetą). Bada splątania poetyko-matematyczne, matematyczno-poetyckie, rozpisuje rzeczy na grafy, kombinuje. Trochę recenzuje, trochę podczytuje, a hobbystycznie tworzy muzykę elektroniczną. Publikowała m.in. w „Ricie Baum”, „Kontencie”, „Stronie Czynnej”, „Papierze Ściernym”. Finalistka 17. edycji projektu Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022. Mieszka w Poznaniu.

Anouk Herman –Katowiczańcze, autorze. Debiutowało książką poetycką „right into pod tramwaj” (2022). Interesuje się ekofeminizmem oraz zagadnieniami queerowości i dziewczyńskości. Codziennie dokarmia lokalne stado wygłodniałych gołębi – kocha wszystkie zwierzątka, choć najmocniej myszy i koty. Szczęśliwa liczba: 27.

Alan Holmes – muzyk i producent muzyczny pochodzący z Walii. Związany z takimi zespołami jak: Reinheitsgebot, Third Spain, The Lungs, Fflaps, Parking Non-Stop czy Spectralate.

Hanna Janczak – poetka, autorka dwóch książek poetyckich: „Lekki chłód” (wyd. Igloo, 2015) oraz „Jeszcze ciszej” (wyd. WBPiCAK, 2018). Za „Lekki chłód” nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia. Publikowała m.in. w „Chimerze”, „Arteriach”, „Cegle”, „Helikopterze”, „Dwutygodniku”, „Wizjach”, „Zakładzie”. Pochodzi z Wrocławia, gdzie mieszka.

Katarzyna Janusik – absolwentka filologii angielskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim, redaktorka, tłumaczka, menedżerka kultury. Przekładała m.in. Iana McEwana, Zeldę Fitzgerald, Hanifa Kureishiego, Zadie Smith, Paula Austera i J.M. Coetzee’ego. Od 2014 roku koordynuje projekty literackie we Wrocławiu – m.in. w ramach Europejskiej Stolicy Kultury i Miasta Literatury UNESCO. Wicedyrektorka Wrocławskiego Domu Literatury. 

Ewa Jarocka (1980) – urodzona we Wrocławiu, absolwentka podyplomowego Studium Literacko-Artystycznego w Krakowie. Autorka czterech książek poetyckich i czterech prozatorskich. Nominowana m.in. do Nagrody Literackiej Gdynia w kategorii poezja i w kategorii proza. Stypendystka Prezydenta Miasta Wrocławia w dziedzinie literatury. Maluje.  

Anna Kałuża – literaturoznawczyni uprawiająca również krytykę literacką, współautorka m.in. Sztuki czytania w TVP Kultura. Zajmuje się głównie polską poezją współczesną i eseistyką. Autorka książek: „Wola odróżnienia. O modernistycznej poezji Jarosława Marka Rymkiewicza, Julii Hartwig, Witolda Wirpszy i Krystyny Miłobędzkiej” (2008), „Bumerang. Szkice o poezji polskiej przełomu XX i XXI wieku” (2010), „Wielkie wygrane. Wspólne sprawy poezji, krytyki i estetyki” (2011). Współredagowała z Martą Cuber dział literatury w „Tekstyliach bis. Słowniku młodej polskiej kultury” (2007), z Grzegorzem Jankowiczem „Rodzinną Europę. Pięć minut później” (2011) oraz z Aliną Świeściak „Interpretować dalej. Najważniejsze polskie książki poetyckie lat 1945–1989” (2011). Pracuje w Instytucie Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Aneta Kamińska – poetka i tłumaczka poezji ukraińskiej. Autorka książek poetyckich „zapisz zmiany” (2004), „czary i mary (hipertekst)” (2007), „autoportret z martwą naturą. ostatnie wiersze nazara honczara napisane przez anetę kamińską” (2018, nominacja do Nagrody Nike 2019), „więzy krwi” (2018), „czernowitz czarnowitz” (2021), „teraz zaraz” (2022) oraz „wschodniki/zachodniki” (2022). Na Festiwalu Silesius prezentować będzie swoją najnowsza książkę „pokój z widokiem na wojnę” (2023).

Gabriel Leonard Kamiński (1957) − poeta, prozaik, absolwent Instytutu Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Debiutował poetycko w 1973 roku w piśmie Politechniki Wrocławskiej „Sigma”. Członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich (od 1990). Laureat licznych konkursów literackich oraz stypendysta MKDNiS (w 2009, 2012 i 2022). Autor książek poetyckich i prozatorskich, m.in.: Opis rzeczy szczególnie martwych (1980), Nie ma między nami różnicy (1983), Wratislavia cum figuris (2002, 2010, 2013), Pejzaże (2008), Pan Swen albo wrocławska Abrakadabra (2012), Jestem, ocalałem (2016), Listy do van Gogha (2017), Kiedy śpiewał Cohen (2019) oraz Epitafia (2022). Publikował m.in. w „Sigmie”, „Odrze”, „Gazecie Wrocławskiej”, „Pomostach”, „Ricie Baum” i „Wyspie”. Autor licznych recenzji i tekstów promujących nowości rynku wydawniczego. Odznaczony  w 2019 Złotą odznaką Towarzystwa Miłośników Wrocławia oraz w 2021 medalem „Zasłużony dla Wrocławia – Merito di Wratislavia”. Mieszka we Wrocławiu.

Karolina Kapusta – urodzona w Gliwicach, obecnie mieszka we Wrocławiu. Laureatka XV edycji projektu Połów oraz Pierwszej książki wierszem 2022 – inicjatyw organizowanych przez Biuro Literackie. Zawodowo związana z branżą PR.

Kamil Kawalec – autor książki poetyckiej „Wieża gabba”. Współzałożyciel i redaktor magazynu społeczno-poetyckiego „Zakład”. Muzyk kolektywu elektronicznego Żółć. Autor tekstu spektaklu „Finnegans F/Wake” w reżyserii Katarzyny Kalwat dla Teatru Polskiego w Podziemiu. Nominowany do nagrody WARTO 2021 za antologię poświęconą młodemu wrocławskiemu środowisku poetyckiemu „Reguły gry”. Finalista 10. konkursu Fundacji Duży Format (2022) na debiut poetycki. Publikowany w antologiach m.in.: „Lines from Visegrad”, „Przewodnik po zaminowanym terenie 2”, „Kosmonauci nośnych haseł” i czasopismach m.in.: „Stoner Polski”, „Kontent”, „Wizje”, „Strona Czynna”. Mieszka we Wrocławiu.

Aušra Kaziliūnaitė (ur. 1987) – poetka, filozofka, pisarka. Studiowała historię i religioznawstwo. W 2020 roku obroniła pracę doktorską na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Wileńskiego. Od 2019 r. pełni funkcję wiceprezes Stowarzyszenia Pisarzy Litwy. Opublikowała dotychczas pięć zbiorów poezji: Pirmoji lietuviška knyga (Pierwsza litewska książka, 2007), 20% koncentracijos stovykla (Obóz pracy przymusowej na pół gwizdka, 2009), Mėnulis yra tabletė (Księżyc jest tabletką, 2014), esu aptrupėjusios sienos (wiecznie drżę w posadach, 2016) i Jūros nėra (Morza nie ma, 2021). Jej twórczość została nagrodzona prestiżową Nagrodą im. Jurgi Ivanauskaitė, Nagrodą Ministra Kultury Litwy „Dla Młodych Twórców” oraz Nagrodą im. Eleny Mezginaitė.

Bożena Keff poetka i pisarka. Z wykształcenia polonistka i filozofka. Pracowała w Żydowskim Instytucie Historycznym jako badaczka literatury, prowadzi zajęcia z Gender Studies. Autorka książek: „Nie jest gotowy” (2000, poezja), „Postać z cieniem. Portrety Żydówek w polskiej literaturze”, (2001, doktorat literaturoznawczy, książka nominowana do Nagrody Literackiej Nike), „Utwór o Matce i Ojczyźnie” (2008, poezja, nominowana do Nike), „Antysemityzm. Niezamknięta historia” (2013, kulturoznawcza, popularyzatorska), „Strażnicy Fatum” (2020, eseje o granicach dyskursu na temat stosunku Polaków do Żydów w czasie Zagłady i o ramach żydowskiej tożsamości w Polsce, nominowana do Nike). Mieszka w Warszawie.

Marianna Kijanowska – ukraińska poetka, prozaiczka, tłumaczka i badaczka literatury. Ukończyła ukrainistykę na Uniwersytecie Lwowskim. W okresie studiów wraz z m.in. Natalią Śniadanko i Marjaną Sawką należała do grupy literackiej MMÛNNA TUGA. Autorka kilkunastu tomików poezji oraz dzieł prozatorskich, zadebiutowała w 1997 roku. Laureatka kilku ważnych nagród, m.in. Narodowej Nagrody im. Tarasa Szewczenki (2020), Międzynarodowej Nagrody Literackiej im. Zbigniewa Herberta (2022), a także wyróżniona odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2014). W  2011 roku zainicjowała powstanie nagrody Welykyj Jiżak, pierwszego niepaństwowego wyróżnienia dla ukraińskich twórców literatury dla dzieci. Tłumaczy polską poezję na język ukraiński, ( m.in. twórczość Bolesława Leśmiana, Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego i Adama Wiedemanna oraz wiersze dla dzieci Juliana Tuwima). Z kolei wiersze jej autorstwa na język polski przełożyli Jerzy Litwiniuk, Marek Wawrzyński oraz Aneta Kamińska, Andrij Porytko i Adam Pomorski. Jej utwory poetyckie stanowią część antologii Bohdana Zadury „100 wierszy wolnych z Ukrainy”, która ukazała się w 2022 roku nakładem Biura Literackiego.

Barbara Klicka – poetka i prozaiczka. Debiutowała w 2000 roku książką poetycką, w 2012 wydała tom „same same” nominowany do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius w kategorii książka roku. W 2015 ukazała się książka „nice”, za którą otrzymała w 2016 roku Wrocławską Nagrodę Poetycką Silesius i Nagrodę Literacką Gdynia. W 2017 roku napisała poemat sceniczny „Elementarz”, który został wystawiony na scenie Teatru Narodowego w Warszawie w reżyserii Piotra Cieplaka. W 2019 roku zadebiutowała jako prozaiczka powieścią „Zdrój”, która została nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia i do Nagrody Conrada. W 2021 nakładem wydawnictwa j ukazała się jej ostatnia książka poetycka pod tytułem „allel”. Jej teksty przekładane były m.in. na angielski, francuski, chorwacki, serbski, grecki,  gruziński i szwedzki. Między 2010 a 2014 redaktorka kwartalnika o żydowskiej literaturze i sztuce „Cwiszn”. W latach 2017–2019 kuratorka literacka festiwalu Podlasie SlowFest, jest stałą współpracownicą „Dialogu” i „Dwutygodnika”, od 2019 roku jedną z kuratorek Festiwalu Europejski Poeta Wolności, a od 2022 jurorką Nagrody Literackiej Gdynia.

Agnieszka Kłos – autorka książek Całkowity koszt wszystkiego, Gry w Birkenau, Wyższa czułość. Pracuje na stanowisku wykładowcy Historii Wzornictwa, Socjologii Sztuki i Krytyki Artystycznej na Wydziale Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Założycielka i kierownik Studiów Podyplomowych Mediacji Sztuki Współczesnej na Wydziale Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, współzałożycielka Katedry Mediacji Sztuki. Prowadziła projekty kuratorskie w galerii Otwartej Pracowni Gepperta, „Czytelnia Gepperta” (cykl spotkań z pisarzami i wydawcami), „Wolna Amerykanka” (cykl autorskich wykładów i spotkań z artystami). Od 2001 roku redagowała magazyn „Ritę Baum”, od 2004 roku będąc wiceprezesem Stowarzyszenia Kulturalno – Artystycznego „Rita Baum”. Od 2012 członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA.

Aleksandra Konopko – absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Opolskim, koordynatorka projektów kulturalnych, specjalistka ds. public relations, fotografka. We Wrocławskim Domu Literatury pracuje w zespole programowym. Studiuje fotografię w Instytucie Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w Opawie w Czechach. Mieszka we Wrocławiu.

Emilia Konwerska – literaturoznawczyni, publicystka, kuratorka, poetka. Publikowała między innymi na łamach „Gazety Wyborczej”, „Nowego Obywatela” i „Vogue”. Współpracuje z „Krytyką Polityczną”. Jako kuratorka Galerii Dobro w Olsztynie zorganizowała ponad 20 wystaw. W 2021 roku nakładem wydawnictwa papierwdole ukazała się jej debiutancka książka poetycka pod tytułem „112,” za którą została nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia i wyróżniona w konkursie na najlepszy debiut roku 2022 – Złoty Środek Poezji. Wiersze publikowała między innymi w magazynie „Łałok”, „Stronie Czynnej” i „Dwutygodniku”.

Jakub Kornhauser (1984) – poeta, eseista, tłumacz, redaktor, literaturoznawca. Współzałożyciel i pracownik Ośrodka Badań nad Awangardą przy Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, adiunkt na Wydziale Filologicznym UJ. Opublikował książki poetyckie: „Niebezpieczny paragraf” (2007), „Niejasne istnienia” (2009), „Drożdżownia” (2015), „Dziewięć dni w ścianie” (2019), „Krwotoki i wiewiórki” (2021), „Brzydko tną twoje noże?” (2021), „In amplexu” (2022). Autor i redaktor kilkunastu monografii naukowych, ostatnio „Niebezpieczne krajobrazy. Surrealizm i po surrealizmie” (2022), a także książek eseistycznych, ostatnio „Premie górskie najwyższej kategorii” (2020). Redaktor wielu antologii i opracowań, ostatnio wyboru poezji Mirona Białoszewskiego „Zaskok na uwięzi. Wiersze” (2022).  Przekładał na polski m.in. książki Dumitru Crudu, Gherasima Luki, Henriego Michaux, Gellu Nauma, Miroljuba Todorovicia, ostatnio „kobalt” Claudiu Komartina (2022). Zastępca redaktora naczelnego czasopisma naukowego „Romanica Cracoviensia”, redaktor prowadzący czterech serii wydawniczych (awangarda/rewizje – Wydawnictwo UJ; Rumunia Dzisiaj – Universitas; wunderkamera – Instytut Mikołowski; Najnowsze Literatury Romańskie – scriptum). Laureat Nagrody im. Wisławy Szymborskiej (2016) za „Drożdżownię”, Nagrody Znaczenia (2021) za „Premie górskie najwyższej kategorii”, nominowany do wielu innych nagród (Nagroda Literacka Gdynia – dwukrotnie, Europejski Poeta Wolności, Nagroda Orfeusz). Mieszka w Krakowie.

Marta Koronkiewicz – krytyczka literacka, doktor nauk humanistycznych, pracuje w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Współredaguje „8. Arkusz »Odry«”. Autorka książki I jest moc odległego życia w tej elegii. Uwagi o wierszach Andrzeja Sosnowskiego (2019). Współredaktorka antologii nowej polskiej poezji Zebrało się śliny. Członkini redakcji czasopisma filozoficznego „Praktyka Teoretyczna”.

Katarzyna Korzeniewska (1972) jest socjologiem, historykiem i tłumaczem, pracuje na Wydziale Historii Uniwersytetu Wileńskiego (w projekcie przekładu prac prof. Edvardasa Gudavičiusa na polski). Tłumaczy głównie teksty naukowe i eseistyczne z litewskiego na polski oraz z polskiego i czeskiego na litewski. Stale współpracuje z litewskim miesięcznikiem „Naujasis Židinys-Aidai”.

Wojciech Ligęza – historyk literatury, krytyk, eseista, profesor zwyczajny, kierownik Katedry Historii Literatury Polskiej XX Wieku na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. W latach 2008-2014 wiceprezes krakowskiego oddziału Stowarzyszenia Pisarzy Polskich. W pracy naukowej zajmował się głównie krajową i emigracyjną literaturą polską XX wieku.

Joanna Łępicka – redaktorka „Stonera Polskiego”, laureatka Połowu Literackiego 2022, autorka wierszy i dyskusyjnego klubu czytelniczego Sztuka Opowieści w krakowskim Muzeum Sztuki Współczesnej.

Paweł Mackiewicz (ur. 1980) – historyk literatury, krytyk literacki, profesor na Uniwersytecie Wrocławskim. Zajmuje się literaturą polską XX i XXI wieku, między innymi poezją oraz historią krytyki literackiej. Autor książek: „Pisane osobno. O poezji polskiej lat pierwszych” (Poznań 2010), „W kraju pełnym tematów. Kazimierz Wyka jako krytyk poezji” (Kraków 2012), „Małe i mniejsze. Notatki o najnowszej poezji i krytyce” (Katowice 2013), „Sequel. O poezji Marcina Sendeckiego” (Poznań 2015), „Spór o realizm. 1945-1948” (Poznań 2020). Opracował tomy: Kazimierz Wyka, „Tylnym pomostem. Felietony zebrane” (Kraków 2014) oraz Kazimierz Wyka, „Wybór pism” (Wrocław 2019), a także kilka wyborów poezji, m. in.: Marcin Sendecki, „Pamiątka z celulozy” (Poznań 2014), Jacek Łukasiewicz, „Uroda świata się nie kończy” (Poznań 2021). Pisał m.in. do „Nowych Książek”, „Odry”, „FA–artu”, „Akcentu”, „Rity Baum”, „Kwartalnika Artystycznego”.

Agata Matkowska – koordynatorka projektów kulturalnych od bardzo dawna. Najbardziej na świecie lubi spacery z psem, drzemki z kotem, pizzę i wiersze Emilii Konwerskiej. 

Oskar Meller – krytyk literacki, doktorant na Wydziale Filologicznym UWr. Recenzj i szkice publikował w „artPapierze”, „Kontencie”, „Literaturze na Świecie”, „Nowych Książkach” i „Wizjach”, z którymi współpracuje. Przygotowuje rozprawę doktorską dotyczącą języka poetyckiego Tomasza Pułki i jego wpływów na dykcje pokoleniowych rówieśników. Interesuje się głównie polską poezją najnowszą, XX-wieczną poezją anglosaską oraz reprezentacjami nurtu Bildungsroman w literaturze XIX i XX wieku.

Milo Migacz – osoba pisząca nie tylko poezję, ale przede wszystkim prozę, w tym literaturę faktu. Dopiero nieco ponad rok temu zaczęło zajmować się wierszami. Niedługo później wzięło udział w pracowni otwartej Biura Literackiego. Ukończyło psychologię na Uniwersytecie Wrocławskim. Obecnie mieszka w Belgii. Zawodowo promuje innowacyjne metody edukacji.

Maria Migodzińska (1991) – doktorantka w Zakładzie Językoznawstwa Niemieckiego Uniwersytetu Łódzkiego, początkująca tłumaczka, skrzypaczka. Absolwentka filologii germańskiej oraz Akademii Muzycznej w Łodzi. Niedawno sfinalizowała przygotowywanie rozprawy doktorskiej, w której analizowała problematykę (nie)przetłumaczalności na język niemiecki figur brzmieniowych w wierszach Juliana Tuwima dla dzieci. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół przekładu literackiego oraz audiowizualnego.

Kacper Młyńczak – publikował wiersze i opowiadania w prasie ogólnopolskiej (m. in „Odra”). Uczestnik pracowni otwartych (poetyckiej i prozatorskiej) Biura Literackiego. Prawie obiecujący scenarzysta, prawie popularny autor, prawie kocha siedzieć w korpo.

Michał Nogaś – dziennikarz „Gazety Wyborczej”, w latach 2000–2016 związany z Programem III Polskiego Radia, a od 2020 z Radiem Nowy Świat. Twórca i gospodarz audycji Czytał. Michał Nogaś w Radio Nowy Świat. Autor książki „Z niejednej półki, zbioru rozmów z pisarkami i pisarzami z całego świata”.

Sonia Nowacka – literaturoznawczyni, krytyczka literacka, doktorantka Szkoły Doktorskiej na Uniwersytecie Wrocławskim. Członkini Polskiego Towarzystwa Retorycznego oraz wrocławskiej Pracowni Współczesnych Form Krytycznych. Interesuje się poezją współczesną oraz polemikami dwudziestowiecznej krytyki literackiej. Przygotowuje rozprawę dotyczącą retoryki sporów o poezję po 1956 roku pod kierunkiem prof. dr hab. Joanny Orskiej.

Tomasz Ososiński (1975) – autor, grafik, tłumacz, literaturoznawca. Tłumaczył m.in. Rilkego, Benna, Celana, Jelinek, Jana Wagnera. Opublikował dwa tomiki poetyckie: „Pięć bajek” (nominowany do Silesiusa za debiut) oraz „Dom Andersena” (do którego wykonał też ilustracje – tomik został nagrodzony I nagrodą w konkursie na książkę autorską w Świdnicy). Uczy historii literatury na Uniwersytecie Łódzkim. Za tłumaczenia literackie otrzymał liczne nagrody i stypendia, m.in. stypendium Schritte, stypendium fundacji Genshagen czy stypendium Alfred Toepfer Stiftung w Siggen.

Alicja Regiewicz – absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie SWPS. Obecnie studiuje psychologię. Pracuje w Fundacji Katarynka jako redaktorka portalu filmowego ADAPTER dla osób z niepełnosprawnością wzroku i słuchu. Jest wykładowczynią na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu, gdzie uczy kreatywnego pisania. Prowadziła warsztaty pisarskie w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej i Monarze. Publikowała m.in. w „Twórczości”, „Dwutygodniku”, „Odrze”, „Akcencie” „Tekstualiach”, „Afroncie”, „Helikopterze”, „Zakładzie”, „Wakacie”, „Fabulariach”, „Czasie Literatury”, „Drobiazgach”, „Stronie Czynnej”, „Frazie”, „Wydawnictwie J”, „Plaży Ciemni” i w antologii młodej poezji wrocławskiej „Reguły gry”. Była dwukrotnie nominowana do nagrody głównej w Konkursie Poetyckim Fundacji Duży Format. Zajęła pierwsze miejsce w Turnieju Jednego Wiersza w I edycji Dosłownych Potyczek Literackich i została wyróżniona w Turnieju Młodego Wiersza podczas Festiwalu Młodej Literatury w Domu Literatury w Łodzi.

Karol Pęcherz – procesor w Fundacji na Rzecz Kultury i Edukacji im. T. Karpowicza, animator kultury, redaktor prowadzący „Magazynu Materiałów Literackich Cegła”, współtwórca Café Księgarni Tajne Komplety, występuje z zespołem Chain Smokers & Andrzej Sosnowski, w wolnych chwilach gra w piłkę w No Mercy. Z wykształcenia technik elektronik, polonista, socjolog, filozof.

Jakub Pszoniak (ur. w 1983 w Bytomiu) – poeta i grafik, autor nagrodzonego Wrocławską Nagrodą Poetycką Silesius 2020 tomu „Chyba na pewno” (Biuro Literackie, 2019), „Lorem Ipsum” (Biuro Literackie, 2022), wyboru wierszy Mirona Białoszewskiego „Z dnia robię noc” (Biuro Literackie, 2022), przekładów wierszy Kateriny Michalicyny („Głosy”, Fundacja Pogranicze, 2022) oraz Oleny Pryłuckiej („Oddech”, Fundacja Pogranicze, 2023). Publikował w czasopismach i zbiorach literackich i naukowych. Był tłumaczony na polski.

Maciej Robert – urodzony w 1977 roku. Wydał osiem książek poetyckich i jedną eseistyczną (o Hrabalu i filmach). Obecnie pracuje nad książką o rzekach. W czerwcu 2023 ukaże się wybór jego wierszy „Skontrum. 2003-2023” (WBPiCAK). Mieszka pod Łodzią.

Barbara Rojek (2002) – studiuje polonistykę i filozofię, pisze teksty krytycznoliterackie, redaguje „Mały Format”. Współzałożycielka Kwadratu Poezji Najnowszej na Uniwersytecie Warszawskim. Mieszka w Warszawie.

Michał Rusinek – profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego. Urodził się w 1972 roku w Krakowie i nadal tam mieszka. Był sekretarzem Wisławy Szymborskiej, teraz prowadzi jej Fundację. Pracuje na Wydziale Polonistyki UJ, gdzie prowadzi zajęcia z teorii literatury, teorii przekładu i creative writing. Specjalizuje się w retoryce. Bywa tłumaczem z języka angielskiego, zdarza mu się pisywać książki dla dzieci i dorosłych oraz układać wierszyki czy teksty piosenek. Pisuje felietony o książkach i języku. Członek Rady Języka Polskiego PAN i Polskiego PEN Clubu.

Zuzanna Sala (1994) – doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w ramach programu literaturoznawstwo. Wiceredaktorka naczelna kwartalnika literackiego „Kontent”, kieruje wydawnictwem poetyckim o tej samej nazwie. Publikowała teksty krytyczne m.in. w „Czasie Kultury”, „Odrze”, „Stonerze Polskim”, „Nowej Dekadzie Krakowskiej” czy „Wakacie”. Pochodzi z Bierutowa.

Adam Salamøn – producent muzyczny, dj oraz artysta wizualny związany z wrocławskim kolektywem audiowizualnym „późno”. W swoich live actach będących plamami ambientowych dźwięków i brzmieniowych eksperymentów eksploruje uwielbienie do improwizacji i niemalże obustronnej komunikacji pomiędzy sprzętem a artystą. Fan nagrań terenowych, które traktuje jako nośnik emocji i wspomnień z poznanych miejsc.

Jakub Sęczyk (1993) – teksty poetyckie i krytyczne publikował m.in. w „Odrze”, „Kontencie”, „Stonerze Polskim”, „Nowym Napisie”, „Wizjach”, „Drobiazgach”, „Czasie Literatury”, „biBLiotece” i „Tlenie Literackim”. Debiutował w antologii „Połów. Poetyckie debiuty 2019” (Biuro Literackie, 2020). Laureat Nagrody Specjalnej w XXVI Ogólnopolskim Konkursie Poetyckim im. Jacka Bierezina i Nagrody Głównej w IV Ogólnopolskim Konkursie na Książkę Literacką „Nowy Dokument Tekstowy”. Redaktor serii poetyckiej „Pąd”, ponowa, która od 2022 roku ukazuje się w wydawnictwie papierwdole. Autor „Świąt pracy” (Instytut Literatury, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich Oddział w Łodzi, 2022).

Lucyna Skompska (1949) – poetka, felietonistka, eseistka i redaktorka; zajmuje się także krytyką sztuki i literatury. Debiutowała w 1969 roku w „Twórczości”. Opublikowała 9 zbiorów poetyckich, m.in.: „Miłość śmierć totalizator sportowy” (1974, arkusz w „Nowym Wyrazie”, za który otrzymała nagrodę T. Borowskiego), „Dopóki płonie” (1981), „Bez powodu” (1987), „Poezja, fotografia” (z fotografiami Antoniego Mikołajczyka,1994), „Chińska restauracja” (1995), „Farby wodne” (2001), „czarne wnętrze czarny dach” (2021), dwa wybory wierszy, dwie książki dla dzieci oraz wybór felietonów „Od róż do liter” (2006). Jest także autorką przedsięwzięć edytorskich, m.in. przygotowanej wraz z Karlem Dedeciusem dwujęzycznej antologii „Dialog z pamięcią. Wiersze z Łodzi / Dialog mit dem Gedächtnis. Gedichte aus Lodz”. Kilkanaście lat pracowała w Muzeum Miasta Łodzi, gdzie prowadziła pracownię literatury i gdzie przygotowała kilka wystaw stałych (J. Tuwim, K. Dedecius, J. Kosiński). Urodzona łodzianka, od kilku lat mieszka w Katowicach.

Zoë Skoulding (1967) – angielsko-walijska poetka i badaczka. Zajmuje się przekładem literackim i ekopoetyką, wybijając na pierwszy plan kwestię dźwięku w poezji. Wykłada poezję i twórcze pisanie na uniwersytecie Bangor. Jej najnowszy zbiór wierszy nosi tytuł „A Marginal Sea” (Carcanet Press, 2022). Wcześniej opublikowała m. in. tomy: „The Mirror Trade” (2004), „Remains of a Future City” (2008, nominacja do Walijskiej Książki Roku), „The Museum of Disappearing Sounds” (2013, nominacja do nagrody im. Teda Hughesa) i „Footnotes to Water” (2019, Walijska Książka Roku). W 2018 roku uhonorowana nagrodą Cholmondeley za całokształt twórczości.

Jakub Skurtys – dr, krytyk i historyk literatury, adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej UWr; autor czterech książek o najnowszej poezji (ostatnio: „Darczyńca. Rzecz o poezji Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego”; za „Wspólny mianownik” nominowany w 2021 do Nagrody Lit. Gdynia) oraz kilku wyborów wierszy (m.in. „Zerwane rozmowy” Agnieszki Wolny-Hamkało i „Księgi wyjścia” Cezarego Domarusa); członek redakcji internetowego pisma literackiego „Zakład”..

Dariusz Sośnicki (ur. 1969 w Kaliszu) – poeta, redaktor, autor tekstów o literaturze, okazjonalnie tłumacz. Absolwent filozofii UAM w Poznaniu. Ogłosił jedenaście własnych książek poetyckich i dwie przekładowe. Redagował artzine „Już jest jutro” (1990–1994) i dwutygodnik literacki „Nowy Nurt” (1994–1996), prowadził dział polskiej prozy w Wydawnictwie W.A.B. (2005–2013), był redaktorem naczelnym Wydawnictwa Ossolineum (2015–2020). Pracuje w Wydawnictwie Filtry i prowadzi zajęcia ze sztuki pisania na poznańskiej polonistyce. Jego najnowszy tom poetycki, „Po domu” (2021), nominowano do Nagrody Poetyckiej im. Wisławy Szymborskiej i Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Jest laureatem Stypendium im. Albrechta Lemppa za rok 2023. Mieszka w Poznaniu.

Piotr Śliwiński –krytyk literacki, badacz polskiej poezji współczesnej, nauczyciel akademicki i profesor na Wydziale Filologii Polskiej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autor artykułów i książek krytycznoliterackich (m.in. „Poetyckie awangardy – awangarda przedwojenna”, 2004; „Świat na brudno. Szkice o poezji i krytyce”, 2007), współautor „Literatury polskiej XX wieku” (razem z Anną Legeżyńską i Bogumiłą Kaniewską), „Literatury polskiej 1976–1998” (razem z Przemysławem Czaplińskim) i „Poezji polskiej po 1968 roku” (razem z Anną Legeżyńską). W 2012 opublikował zbiór esejów „Horror poeticus”. Jest twórcą i kuratorem festiwalu Poznań Poetów. Były przewodniczący kapituły Nagrody Literackiej Gdynia (2006–2013). Wieloletni redaktor „Polonistyki” oraz „Poznańskich Studiów Polonistycznych”. Od 2015 jest przewodniczącym kapituły Poznańskiej Nagrody Literackiej. W latach 2016–2021 juror Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus, od 2022 roku przewodniczący jury Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius.

Alina Świeściak (ur. 1969) – pracuje w Zakładzie Krytyki i Literatury Ponowoczesnej Instytutu Nauk o Literaturze Polskiej Uniwersytetu Śląskiego. Zajmuje się literaturą dwudziestowieczną i najnowszą. Autorka prac z tego zakresu, m.in. „Przemiany poetyki Ryszarda Krynickiego” (Kraków 2004), „Lekcje nieobecności. Szkice o najnowszej poezji polskiej (2001–2010)” (Mikołów 2010), „Melancholia w poezji polskiej po 1989 roku” (Kraków 2010). Redaktor naczelna Kwartalnika Kulturalnego „Opcje”.

Adrian Tujek – napisał „Niebieskie nie schnie” (WBPiCAK, 2019) i „Pierwszą wizytę tamburynu w Alpach” (wydawnictwoj, 2022). Prowadzi kancelarię adwokacką oraz wykłada prawo. Mieszka we Wrocławiu. Odpoczywa w górach.

Anna Ursulenko – slawistka, adiunkt w Zakładzie Ukrainistyki IFS Uniwersytetu Wrocławskiego. Zajmuje się tłumaczeniem ustnym i przekładem artystycznym. Jako tłumaczka i moderatorka współpracowała m.in. z Festiwalem Literackim Miesiąc Spotkań Autorskich (2015-2017), Wrocław – Europejska Stolica Kultury 2016, Festiwalem Góry Literatury 2022.  

Tomas Venclova (1937)– poeta, lituanista i slawista. Profesor literatury rosyjskiej i literatur słowiańskich na Uniwersytecie Yale (New Haven). Badacz poezji rosyjskiej i polskiej. Tłumacz literatury pięknej na język litewski – głownie poezji rosyjskiej i polskiej (m.in. Cypriana Kamila Norwida, Czesława Miłosza, Zbigniewa Herberta, Wisławy Szymborskiej) oraz poezji anglosaskiej. Jeden z najwybitniejszych poetów współczesnych, inicjator – wraz z Czesławem Miłoszem – wielu przedsięwzięć o charakterze kulturalnym i społeczno-politycznym mających na celu ożywienie i pogłębienie dialogu polsko-litewskiego i litewsko-polskiego.

Agnieszka Waligóra – literaturoznawczyni, krytyczka literacka i tłumaczka. Zajmuje się głównie polską poezją najnowszą (jej kontekstami teoretycznymi, filozoficznymi i politycznymi) oraz teorią i praktyką przekładu naukowego i literackiego. Teksty naukowe publikowała m. in. w „Porównaniach”, „Forum Poetyki”, „Wielogłosie” czy „Przekładańcu”; jest też autorką książki „Nowy autotematyzm? Metarefleksja w poezji polskiej po roku 1989” (Kraków 2023). Stale współpracuje z wydawnictwem WBPiCAK w Poznaniu. Teksty krytyczne publikowała m. in. w internetowej wersji „Czasu Kultury” i „Kontencie”. Poza polonistyką ukończyła także filozofię.

Michał Wandzilak – muzyk. Członek zespołów: Świetliki, Alfah Femmes, Zgniłość, Tymon Tymański Kwartet, MU, Walenie. Laureat Fryderyka 2021 w kategorii Album Roku Alternatywa za płytę zespołu Świetliki „Wake Me Up Before You Fuck Me”. Nominowany z zespołem Alfah Femmes do nagrody Pomorskie Sztormy 2021 w kategorii Odkrycie Roku w Kulturze za album „No need to die”. Absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku i Uniwersytetu Jagiellońskiego. Mieszka w Sopocie. 

Radosław Wiśniewski – poeta, krytyk literacki. Laureat Literackiej Nagrody Młodych im. Marka Jodłowskiego (1999), Ogólnopolskiej Literackiej Nagrody Młodych warszawskiego oddziału ZLP (1999) i innych wyróżnień. Współzałożyciel działającej w Brzegu grupy poetyckiej Stowarzyszenie Żywych Poetów i redaktor naczelny kwartalnika „Red.” (2006–2013). Publikował między innymi w pismach: „BregArt”, „Undergrunt”, „Nowy BregArt”, „Studium” oraz „Ósmy Arkusz”. Jego twórczość była tłumaczona na języki: angielski, niemiecki, hiszpański, czeski, węgierski.

Zu Witkowska – poetka, doktorka nauk technicznych (chemia), copywriterka. Mieszka we Wrocławiu. Publikowała m. in. w „Odrze” i „Kursywie”. Jej debiut książkowy, „Fluid”, ukazał się w 2022 roku w Wydawnictwie WBPiCAK.

Agnieszka Wolny-Hamkało – poetka, prozaiczka i dramatopisarka. Opublikowała cztery powieści (w tym w 2019 Lato Adeli), dziesięć książek poetyckich (w tym ukazujący się w 2021 roku tom Raster Lichtensteina) oraz cztery książki dla dzieci (najnowsza to Gdzie jest noc z 2019). Jest autorką kilku sztuk teatralnych wystawianych m.in. w Teatrze Polskim we Wrocławiu, Teatrze Muzycznym Capitol i Instytucie Grotowskiego. Kuratorka literacka Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania. Mieszka we Wrocławiu.

Łukasz Woźniak – czuła lawina. Ksylofon puszcz. Regenerat dróg. Gęsty maziaj. Lepki serduch. Tworzy przestrzenie na miłość, piękno i nieznane. Zaangażowany w ruch eko-wioskowy. Robi muzę, ruchy, obrazy, jako Joy Visions. Kocha komposty i inne istoty.

Kamil Zając – weteran modernistycznych wojen o lepsze jutro, wielokrotnie skazywany za niewykonywanie obowiązków przełożonych. Autor „Pieśni Muniny Schwartz vel Adabisi” (2006), które zostały przetłumaczone między innymi na język angielski i opublikowane w amerykańskim kwartalniku „New Letters”. Na ich podstawie powstała muzyka oraz spektakl teatralny w Riverside w Kalifornii. Debiutował tomem „Szepty i szyki” (2016), w 2022 roku ukazała się jego druga książka, „Rygor i wyobraźnia”. Twórca profilu Tkliwi nihiliści opanowujący pozycję dystansu.